Print Friendly

Jeg elsker smoothies. Smoothies til morgenmad, smoothies som et lille mellemåltid, smoothies som en sund dessert. Det er en genial måde at få de “daglige 6” på, de er hurtige at lave, kan varieres i det uendelige og mætter godt. Hvis man vil have dem til at mætte rigtig godt kan man evt. tilsætte en smule proteinpulver eller protein i form af yoghurt eller en skefuld kokosolie, som giver et let strejf af kokos. Det fungerer især godt i en smoothie med ananas og ananasjuice – ren piña colada.

Smoothies behøver ikke kun være lavet af frugt. Man kan med fordel, og navnlig hvis man har en saftpresser, tilføje grønsags eller gulerodsjuice. Man kan også bare købe gulerodssaft på flasker eller kartoner og tilsætte. Det kan godt være de færdige smoothies indimellem får nogle interessante farver, men smagen fejler intet og de strutter jo nærmest af sundhed, når de ikke kun indeholder frugt. Ligeledes kan man variere æble eller appelsinjuicen med alle mulige andre slags juice, fx ananas eller multifrugt.

 

 

Jeg har næsten altid frossen frugt til smoothies pakket i passende portioner i fryseren. Jeg købte engang en færdig kasse i Kvickly, med 10 små portionsanrettede poser med blandet frugt til 10 smoothies. Ideen var god men prisen var høj, så jeg begyndte at fabrikere poserne selv. Frugt som er blevet lidt for moden skæres i passende bider og kommes i fryseren. Det er især en god måde at få bugt med de halvbrune bananer, en blød ananas eller ferskner på.

Bær når aldrig at blive for gamle her i huset, men jeg vil gerne have bær i min smoothie, så dem køber jeg, når der er frossen frugt og grønt på tilbud i supermarkederne. Der kan man forøvrigt også være heldig at finde mango i tern, hvilket heller aldrig bliver for gammel herhjemme, for det køber jeg primært når jeg skal bruge det eller lige får lyst til en. Hvis man har en have med bær er det jo oplagt, at fryse bærrene ned til smoothies, hvis ikke de skal bruges til andet. De jordbær, hindbær, solbær og ribs der ligger i fryseren lige nu er alle sammen fra haven.

Når jeg er ved at have tømt lageret med portionsanrettet frugt i fryseren laver jeg nye. Nogle med lidt jordbær og ananas – de er gode med æblejuice. Nogle med blandet frugt – fx skovbær, jordbær, ananas og banan. Nogle gule – mango og ananas. Nogle røde – jordbær, skovbær, hindbær, banan. Osv osv. Til nogle af poserne tilføjer jeg også gerne lidt mynteblade fra haven eller lidt fintrevet, frisk ingefær. Det smager godt og giver god variation.

Sørg i øvrigt altid for, at de frosne bær som fx. hindbær er økologiske, da de ikke varmes op inden de spises/drikkes, og det kan altså give en meget dårlig mave, hvis man spiser sådan nogle hindbær, der har været i forbindelse med spildevand.

Den smoothie jeg fik til morgen indeholder 2 dl friskpresset appelsinjuice og en pose fra fryseren med lidt solbær, ananas, jordbær og banan. Vil man gøre sin smoothie endnu mere dessertpræget er det oplagt at blende frugten med mælk og vanilleis og lave den om til en milkshake – men så hører den nok ikke til på morgenbordet længere.

Pin It on Pinterest

Share This