“M – 40 år på tronen”.

Jens Andersen. Udgivet af Lindhardt og Ringhof, 2011.

Sidste år havde Dronning Margrethe 40 års regentjubilæum. I den anledning har Jens Andersen skrevet en bog om damen og de forgangne år, og uanset om man er for eller imod monarkiet, så vil jeg mene, at man kan få noget ud af at læse denne bog, omend man nok kommer nemmere igennem den med en lille smule roylist i maven.

Jeg er egentlig ikke specielt royalistisk anlagt, men mener omvendt heller ikke, at den kongelige familie bør væltes af pinden til fordel for en præsident. Det fungerer måske fint i store lande, som fx USA eller Rusland, men i relativt små lande som Danmark, Belgien, England eller Norge og Sverige, synes jeg det er helt fint med en monark, der reelt ingen magt har, men som alligevel formår at samle befokningen. Jeg er vist som de fleste danskere, jeg tænker ikke over kogenhusets eksistens til dagligt, men kan alligevel ikke lade være med at tænde for fjernsynet hvis der er bryllup eller andre store begivenheder, ligesom jeg også sidder klar sammen med resten af familien d. 31 december klokken 18.

I januar 1971 dør Frederik d. 9 og Kronprinsesse Margrethe udråbes til Dronning. Det er her denne bog tager sit udganspunkt. Og da dronningen engang har udtalt, at hun tager livet i “portioner” af 5 år ad gangen, så det er netop hvad Jens Andersen har gjort i sin bog. Han har inddelt dronningens regeringstid i 8 kapitler af 5 år. Udover samtaler med dronningen om årene der er gået, har forfatteren også talt med tidligere statsministre og folk der har været tæt på kongehuset, som fx hendes familie og tidligere ansatte ved hoffet, ligesom der også henvises til journalister og rapportere.

Desuden omtales danskernes liv generelt i løbet af de 40 år der er gået. Hvad gik godt, hvad gik skidt. Hvad mente dronningen om hippierne, hvad mente de om hende. Danskernes forhold til indvandrere, FN og EU, kogenhuset generelt, store sportsbegivenheder osv osv.

Bogen følger dronningen på officielle rejser og besøg i udlandet, gennem op og nedture, bryllupper, skilsmisser og begravelser, ligesom indholdet af en række af dronningens nytårstaler gennemgåes. Den omhandler grønlandsture og togter med Dannebrog, skiferier og arkæologi. Endelig får man et indblik i den kunst som står dronningens hjerte så nær, alt lige fra maleriet, over decoupager og håndarbejde, til design af teaterkostumer og instruktion af balletforestillinger, men også om balancegangen mellem at være kunstner, samtidig med at man er dronning, eller at være dronning samtidig med at man er kunstner.

En spændende bog, der absolut ikke kun omhandler kongehuset, men i lige så høj grad henvender sig til de læsere der interesserer sig for historie, og har lyst til at læse lidt om hvad der ellers har rørt sig i løbet af de sidste 40 år. Der drages naturligvis hele tiden paralleler til kongehuset, men jeg syntes alligevel det var spændende at blive klogere på blandt andet : Solvognens happening ved Rebildfesten i 1976, de tidlige rejser til USA, VM-fordboldholdets besøg på Amalienborg i 1986, og kongeparrets besøg i Bahrain lige før “Det arabiske forår”.

Du generelt interesserer dig lidt for historie og politik og selvfølgelig kongehuset i almindelighed, og gerne vil følge lidt med, uden at du ligefrem nærlæser Billed-Bladet hver eneste uge. Eller hvis du bare tænker ligesom Kim Larsen “Jeg kan jo godt li’ damen”! 😉