“Fri Stil”.

Thomas Eje. Udgivet af Galleri Eje Forlag, 2011.

Det her var sjovt. Rigtig sjovt. Jeg taler om læsningen af Thomas Eje biografien “Fri Stil”. Thomas Eje har selv skrevet bogen, og som han nævner i starten, så er den skrevet lidt som han/man taler. Det betyder altså, at man sagtens kan blive udsat for små afstikkere eller indskudte bemærkninger undervejs i kapitlerne, men han formår dog hver gang at komme tilbage til den oprindelige historie, gerne med sætninger som “men, det var en sidebemærkning” eller ” men, det er en helt anden historie”!

Bogen omhandler Thomas Eje, hans liv, musikken og karrieren. Tiden på teaterskolen i Århus, tiden med Linie 3 og diverse solo optrædener, tiden i Las Vegas og jagten på den amerikanske drøm, og endelig tiden efter Las Vegas, med en gård og et galleri på Als. Det hele godt krydret med private og officielle fotos, samt malerier af Thomas Eje m.fl. I og med at det er Thomas Eje selv der har skrevet bogen, er den ikke opbygget helt som biografier plejer at være. For godt nok går forfatteren kronologisk til værks, men han går heller ikke “i stå” og tærsker langhalm på udvalgte begivenheder i sit liv, som jeg ofte synes nogle biografier har tendens til. Tværtimod bliver der fortalt, levende og entusiastisk, men så skal vi også videre til noget nyt, så man kommer aldrig til at kede sig.

Et fint eksempel på dette er omtalen af Linie 3 og “de to andre”, som andre forfattere måske ville have brugt meget mere tid på. Vi ved alle at Linie 3 eksisterer, og at det er en meget stor del af Thomas Ejes liv. Men denne her bog handler jo netop om Thomas Eje, og ikke Linie 3, så selvom de absolut ikke bliver glemt bliver de omvendt ikke bogens omdrejningspunkt. På samme måde bliver der ikke brugt masser af tid på at omtale den del af Thomas Eje’s privatliv, som nogle måske allerede kender fra diverse ugeblade, nemlig hans ægteskaber og skilsmisser. Det bliver faktisk kun berørt i enkelte sætninger, nemlig “så blev jeg gift igen-igen-igen” og “så blev jeg skilt “igen-igen-igen”. Kort og godt, og så er vi videre igen.

Du interesserer dig lidt for Thomas Eje – en multikunstner som tror på og forfølger sine drømme, og som i virkeligheden bare er “en stor drengerøv”! 🙂