“Ghita”.

Lea Korsgaard. Udgivet af Gyldendal, 2011.

Ghita Nørby startede på Det Kongelige Teaters elevskole d. 1. september 1954 og nu, knap 60 år senere, er hun om nogen dansk film og teaters Diva eller “Grande old Lady”. Hun er den sidste af de store, simpelthen fordi en epoke i dansk teater sluttede og der ikke kom flere Bodil Ipsen’er, Bodil Kjer’er eller Ghita’er for den sags skyld. Tiderne ændrede sig og dermed også omgangstonen på teatrene og blandt elever og lærere. Der er formentlig ikke mange skuespillere i dag, der ville finde sig i tonen og hierarkiet, som det herskede tilbage i 50’erne, da Ghita Nørby blev uddannet.

Ghita Nørby blev født i 1935 og voksede op i en lejlighed på “den pæne side” af Nyhavn et stenkast fra Det kongelige teater, hvor hendes far, kammersangeren Einar Nørby, arbejde. Hun blev af sin mor opdraget til altid at være en sød, smilende og lattermild pige og det er da også som sådan, hun huskes fra diverse danske lystspil i 50’erne og 60’erne. Var Ghita ikke smilende, blev hun af sin mor, bedt om at gå ud af stuen og komme ind igen – denne gang med smil på.

Men fra at være landskendt som den søde pige i de danske film arbejdede Ghita sig op til at kunne andet og mere end at smile i lette lystspil. Hvem husker hende ikke i rollen som Regitze i filmen “Dansen med Regitze” eller som Ulrich Thomsens mor i Per Fly’s “Arven”. For slet ikke at tale om den rolle de fleste forbinder hende med i dag, nemlig som Ingeborg Skjern i “Matador”. Og sideløbende med filmene har der været alle stykkerne på teatrene rundt omkring i landet og i udlandet.

I Lea Korsgaards biografi kommer vi med hele vejen gennem Ghita Nørby’s liv og får hendes version af det. Hvilke valg der blev truffet og hvorfor de blev truffet. Er der noget hun fortryder? Hvordan ser det hele ser ud i dag og hvad vil fremtiden mon vil byde på? Ingen kan vel bedre end Ghita Nørby svare på disse spørgsmål og det gør hun. Suppleret af venner, kollegaer, tidligere partnere og familie der har fulgt hende igennem et helt liv.

Der er respekt om titlen som Diva, både på scenen, blandt kollegaerne og hos publikum. Men det er også en titel, der er opnået igennem et langt liv med ansvar og pligt og omkostninger og svigt på hjemmefronten. Eller som Ghita Nørby siger : “Jeg har forpligtet mig. Jeg har skrevet under på den stiplede linje, som Erik Mørk plejede at sige.”

Du trænger til et par timers underholdning i selskab med “Die Ghita”. Eller du ganske enkelt interesserer dig for, hvad der er sket indenfor dansk film og teater igennem de sidste 60 år, set med Ghita Nørby’s øjne.