Print Friendly, PDF & Email

Lørdag bestemte kæresten og jeg os for at køre en tur ud i det blå og nyde det gode vejr og feriestemningen, der hviler tæt over Danmark lige nu. Valget faldt på Fyn, som jo ikke ligger så frygtelig langt fra Vejle og i første omgang satte vi kursen mod Middelfart, som er den hyggeligste, lille by man kan forestille sig. Vi kørte ad små veje og parkerede bilen på havnen, inden vi satte kurs mod den lille gågade. På torvet var der stillet borde og bænke op og så var der et band der sad og spillede. Der blev også solgt store grillpølser og fadøl, så stemningen var helt i top og der var rigtig mange mennesker. Vi valgte dog at gå videre og kiggede lidt på butikker – blandt andet kom vi ind i en baggård, hvor de solgte en masse sjove ting og hvor vi fandt en rigtig fin knagerække til vores entre. Desuden fandt jeg en te og kaffebutik, som jeg også lige var nødt til at kigge ind i. Jeg købte 3 lækre varianter med hjem, som jeg glæder mig til at prøve – en hvid te med jordbær og ribs, en hvid te med fersken og endelig en dåse Kusmi Prince Vladimir, som jeg var løbet tør for.

Efterhånden begyndte vi også at kigge os om efter et sted at spise lidt frokost og det var egentlig ikke, fordi der manglede steder, men jeg havde haft et par veninder på besøg aftenen før til lidt aftensmad, sladder og vin og det blev lidt sent, så jeg havde en sund, naturlig tørst og trang til salt. Derfor endte det faktisk med, at vi kørte op til Skovgrillen, som ligger lige efter den gamle Lillebæltsbro. De er vist mest berømte for deres isvafler, hvis det siger nogen af Jer noget? 🙂 Vi valgte dog at dele en stor bakke pommes frites og fik desuden hhv. en burger og en pølse. Nøøøøj, det var lige hvad min krop trængte til 😉

Herefter satte vi kursen nordøst på og kørte langs kysten ad bittesmå veje mod Bogense. Vi kom blandt andet forbi Varbjerg strand, som er noget af det hyggeligste, jeg længe har set. Desuden fik vi købt lidt billige og lækre ærter ved en af de små vejboder, som det myldrer med på Fyn og som vi konstant passerede. Ca. halvanden time senere nåede vi Bogense, hvor vi parkerede på et meget idyllisk torv. Er det bare mig, eller er det ligesom der er små pletter med stokroser, bindingsværk og Morten Korch idyl i samtlige byer på Fyn?

Vi gik igennem de små gader ned mod gågaden imens vi beundrede de gamle huse. På gågaden så vi et skilt der viste ind i en smøge der var så smal, at den snildt kunne have ligget i Venedig. Det var dog kun et synsbedrag, for når man havde passeret de to huse, som smøgen var klinet ind imellem, gik man mellem to fantastisk haver fyldt med roser, som hang ud over stien – deraf navnet Rosengang.

Rosengangen var ikke ret lang og endte ved en å med de fineste små broer over til haverne, der var placeret langs med, men duften var fuldstændig fantastisk.

Efter turen på Rosengangen gik vi videre på gågaden forbi Bogense hotel, indtil vi kom til denne her lille gade med vand løbende ved siden af. Rigtig mange af husene havde broer fra haverne over til gaden og det så bare så fint ud.

Vel igennem den fine gade gik vi op mod Rådhuset og drejede ned mod Den Gamle Købmandsgård. Og den ligner i hvert fald noget, der burde have været med i en gammel, dansk film.

Vi kom også forbi Erik Menved’s Kro, der eftersigende skulle være Fyns ældste. Jeg skal ikke kunne sige, om det passer, men i hvert fald kunne det godt være Fyns skæveste kro. Nu havde vi en aftale om, at komme op til mine forældre og spise en grillet Hopballe kylling til aftensmad, men ellers kunne det da have været meget lækkert at spise aftensmad i den hyggelige gårdhave, men det må så blive en anden gang. Heldigvis er der jo ikke så langt.

På vej tilbage mod bilen, blev jeg pludselig ramt af en følelse af at have været der før. Men det var først, da jeg fik øje på denne her lille fyr, at jeg kom i tanker om hvorfor. Jeg har nemlig set “Gintberg på kanten” da han var i Bogense og optog et klip med Bogenses svar på Manneken-pis fra Bruxelles. Læs evt. mere om den lille fyr hos Nordfyns Turistbureau.

Vel tilbage i bilen slog vi lige et smut ned omkring havnen, hvor der også var liv og glade dage. Mere live musik, denne gang jazz, og masser af glade mennesker, øl, feriestemning, is og pølser. Det var vist en rigtig god dag, vi havde valgt, til en tur på havnen.

På vej tilbage mod Middelfart, skimtede vi pludselig røde tårne oppe over træerne. Vi kørte ind for at se, hvad det kunne være og stiftede for første gang bekendtskab med Harridslevgaard Slot. Jeg har aldrig tidligere hørt om det, men det er i hvert fald både åbent for publikum om sommeren og om vinteren, ligesom der også arrangeres julemarked, så det kan da være, vi skal kigge forbi på et tidspunkt. Lørdag valgte vi nu at køre igen, for vi skulle jo også hjem og syntes også, at vi havde oplevet nok for en dag.

Til gengæld blev vi enige om, at vi havde fortjent et par gammeldags isvafler, inden vi kørte over broen til Jylland, så sådan en til hver blev det lige til, inden vi kørte hjem til mine forældre og spiste lækker kylling. En rigtig hyggelig dag og en hel del oplevelser rigere.