Print Friendly, PDF & Email

006-1024x879

Små, lækre og yderst vanedannende lækkerbiskner helt uden tilsat sukker, stivelse, hvede og alt det andet, som ifølge eksperterne, er så giftigt for vores kroppe. For uanset hvordan vi vender og drejer det, så har vi jo ikke godt af at spise for meget slik og kager og vi har jo også bedre af rugbrød end franskbrød og brune ris og fuldkornspasta, fremfor de hvide og raffinerede varianter.

Jeg synes selv, at vi lever rimeligt sundt herhjemme. Vi spiser frugt og grønt hver dag og spiser for det meste kun rugbrød. Får vi en sjælden gang franskbrød, er det de grove varianter, ligesom jeg også altid bruger fuldkornspasta til lasagne og diverse pastaretter. Jeg synes faktisk fuldkornspasta smager bedre – det er ligesom, der er lidt mere at tygge på og så mætter det bedre. Brune ris er jeg knap så god til – jeg synes simpelthen, de virker tørre og det bedste jeg ved til gryderetter, er en omgang nykogte, letklitrede, hvide jasminris, der rigtigt kan suge sauce. Nu er det ikke så tit, vi får retter med ris eller pasta til for den sags skyld, men følger man de nye “tendenser”, skal vi jo helst slet ikke have hverken ris, pasta, kartofler, hvede, stivelse, alkohol eller sukker.

Der har jeg så valgt, den levevis der hedder “alt med måde”, blandt andet fordi jeg aldrig har været specielt vild med kød og så fordi jeg simpelthen ikke kan undvære mit rugbrød. Og jeg kan ikke spise proteiner og fedt i de mængder, som forlanges på de forskellige livsstile, for at kroppen får næring nok. Jeg har prøvet – tro mig, jeg levede engang 3 uger på proteiner, gode fedtstoffer, grønt og lidt frugt og min mave var smadret.

Det gik vældig fint de første 3-4 dage og jeg var ekstremt mæt efter hvert måltid, men så begyndte det at gå galt. Jeg mistede lysten til mad mere og mere og fik næsten kronisk kvalme. Jeg havde kvalme, når jeg vågnede om morgenen og jeg havde kvalme, når jeg gik i seng om aftenen. Jeg fik kvalme af at tænke på mad, navnlig kød og var aldrig rigtigt sulten – tværtimod frygtede jeg næsten måltiderne, hvor de protein og fedtrige retter igen ville ligge på tallerknen og stirre op på mig. De sidste par dage, inden jeg droppede projektet igen, måtte kæresten lave maden og alligevel var jeg skidt tilpas, når jeg skulle spise det. I dag har jeg stadig lidt svært ved at spise rødt kød som fx bøffer, oksestege og lign. Når jeg ser sådan en grillet bøf, så vender det lige nede i maven på mig og jeg husker kvalmen. Det går måske over på et tidspunkt og det er da heller ikke sådan, at jeg slet ikke kan få det ned, men jeg skal lige tage mig sammen, for at tage den første bid og få den overstået. Det går af en eller anden mærkelig grund lidt lettere med lyst kød som kylling og fisk.

Nå, men tilbage til kuglerne, som altså harmonerer meget godt med min/vores livsstil, fordi de er et sundere alternativ til slik og så fordi de simpelthen smager så godt.

De er jo ikke sunde på den måde, at man kan droppe slikket og spise 25 kugler om dagen i stedet for og efterfølgende tabe sig 3 kg om ugen. Men til forskel fra vingummibamser og karamelstænger, så er der hverken tilsætningsstoffer, e-numre eller sukker i. De er udelukkende lavet på “rene varer” altså tørret frugt, kokos, mandler og lidt kakao og det er jo altid lækkert med lidt hjemmelavet guf.

 

 

Kuglerne smager lidt a la de havregrynskugler, man laver til jul. Man kan give dem en anden smag, ved at tilsætte lidt romessens til massen, så kommer kuglerne til at minde om romkugler. Et par dråber pebermynteessens giver mintkugler. Lidt revet appelsinskal giver orangekugler og lidt lakridspulver giver en fin lakridssmag. Tilsætter man lidt kanelpulver, får kuglerne en lidt “julet” smag og endelig smager det skønt med lidt vanillepulver eller ekstrakt. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser.

Kokoskugler med dadler og mandler.

Ca. 20 store kugler

100 gr store tørrede dadler, gerne de store, saftige fra en papæske

15-20 mandler

lidt vand eller mandelolie.

2 spsk kakao

ca 2 dl kokosmel, eller nok til at massen kan trilles til kugler

Ekstra kokosmel til pynt.

Udsten dadlerne og kør dem i en minihakker eller foodprocessor sammen med mandlerne. Mandlerne kan også grofthakkes for sig selv og tilsættes de blendede dadler bagefter, hvis man ønsker mere crunch i kuglerne. Juster konsistensen med lidt vand, hvis massen ikke klistrer nok sammen. Rør kakao i dadel-mandelmassen og tilsæt herefter kokosmel til massen har en konsistens, så den kan trilles til kugler. Tril massen til 20 kugler på størrelse med en valnød og tril dem herefter i kokosmel. Opbevar kuglerne i en lufttæt bøtte eller dåse. De holder sig fint et par uger.

Note. Tilsæt evt. smag til kuglerne i form af romessens, pebermynteessens, vanillepulver, kanel, lakridspulver, grøn te pulver eller revet appelsinskal.

Pin It on Pinterest

Share This