“Carries dagbog”.

Candace Bushnell. Udgivet af Lindhardt og Ringhof, 2010.

Der er vist ikke ret mange piger på min alder (30 år), der ikke ved hvem Carrie, Miranda, Samantha og Charlotte er. Nogle af os har fulgt dem helt fra starten, hvor man skulle vente på hvert nyt afsnit og hver ny sæson. De som er lidt yngre, har kunnet følge serien på dvd og dermed sluge det hele i én, stor mundfuld – helt uden frustrerende ventetid! Og så er der dem, der først stiftede bekendtskab med de fire damer igennem de to spillefilm og som derefter indså, at de var nødt til at have hele forhistorien med. Uanset hvordan og hvornår, eller om man elsker eller hader dem, er der i hvert fald ikke ret mange, der ikke ved hvad forkortelsen SATC står for. Punktum!

Men er der så andre, der ligesom jeg tænkte, at når nu serien “Sex and the City” var så fantastisk, så var man da også nødt til at læse bogen af samme navn? Den har jo ligesom fungeret som inspirationskilden til det hele. Og derefter er blevet frygtelig skuffet? Simpelthen fordi bogen er så langt fra serien – karaktererne og hovedpersonerne er nogle helt andre, vi møder dårlig nok pigen Carrie og den er skrevet helt uden den humor og det glimt i øjet, som vi kender så godt fra serien. Det var under alle omstændigheder min opfattelse af bogen.

Derfor var det også med lidt blandede følelser, at jeg kastede mig over “Carries dagbog”, for hvordan ville det mon gå? Det gik så i allerhøjeste grad godt! Stilen var lagt totalt om, sammenlignet med den forrige bog, og jeg var med det samme tilbage i de gode, gamle SACT dage bare med en lidt yngre og knap så stilbevidst Carrie som hovedperson. Jeg forestiller mig, at Candace Bushnell i væsentlig grad har ladet sig inspirere af serien og de fire karakterer, da hun skrev bogen, for den hænger rigtig godt sammen med serien, på trods af at vi selvfølgelig kun hører om Carrie, idet hun endnu ikke har mødt de tre andre piger fra Manhattan.

Carrie går på high school og drømmer om at få en kæreste og blive journalist. Hendes mor er død og hun bor sammen med sin far og sine yngre søskende. Carrie har en lille, men trofast venindeflok bestående af 3 andre piger, men skiller sig alligevel ud på sin helt egen unikke måde. Hun bliver kæreste med skolens nye dreng, Sebastian men da hendes bedste veninde også forelsker sig i ham, er der lagt op til et trekantsdrama. Uden at skulle afsløre alt for meget om bogens slutning kan jeg sige, at når vi forlader Carrie på sidste side, lægges der i allerhøjeste grad op til at den Carrie, som vi kender fra SATC, er på vej…

Du tilhører de 90 % af den kvindelige del af befolkningen, der elsker Carrie og “Sex and the City”. Bogen er ikke på nogen måder vanskelig at læse og den er nok primært skrevet til den yngre målgruppe, men jeg syntes faktisk det var meget hyggeligt at læse, hvordan forfatteren Candace Bushnell forestiller sig, at Carrie’s liv har formet sig, inden vi møder hende på Manhattan ved seriens premiere i 1998.