Print Friendly

Selvom vi rejser til New York i morgen tidlig, kan jeg jo ikke sådan tage af sted med et par løse ender flagrende efter mig. Og en af de løse ender er LCHF forløbet, som sluttede i søndags efter 1 måneds forløb. Men sluttet er det nu ikke helt, for der er afgjort elementer, som jeg vil beholde.

Overordnet set har det været utroligt nemt at følge LCHF principperne i en måned. Der skal ikke hverken måles, vejes eller tælles og man kan stort set altid finde “lovlig” mad til diverse arrangementer og på buffet’er, i kantiner og lign. Jeg har været til en del arrangementer, i løbet af den måned der er gået, ligesom jeg også er startet i skole, men på intet tidspunkt har jeg måttet gå sulten fra en buffet.

Den største udfordring ligger næsten i at få fedt nok, for det er jo fedtet der mætter, men smør, flødesauce og mayonnaise kniber det altså lidt med på buffet’erne i disse sundhedstider. Som Sundheds og Ernæringsstuderende burde det jo glæde mig, men når jeg skal bruge fedtet, er det altså lidt træls. Heldigvis er det alligevel gået, ved at have små oste og diverse nødder med i tasken, så sværere er det altså heller ikke, selvom man kan blive stillet overfor en udfordring engang imellem.

 

 

Jeg slap helt udenom hovedpine, svimmelhed, kvalme og diverse andre udrensningssymptomer. Jeg ved ikke, om det er fordi jeg var mega sund i forvejen (hmmmmm not) eller om jeg bare har været heldig, men dejligt var det i hvert fald. Den første uge var klart den sværeste, fordi de nye regler skulle sættes i system og indlemmes i hverdagen og så skulle der faktisk en hel del planlægning til. Der er jo ikke mulighed for at koge en hurtig portion pasta som tilbehør, når man kommer sent hjem og hurtigt skal finde på aftensmad. Dog var den første uge også på mange måder den letteste, fordi man stadig kørte på motivationen og spændingen over at være startet på forløbet.

Som tiden gik opdagede jeg, at jeg tænkte mindre og mindre på mad og i særdeleshed på det forbudte mad. Det jeg ikke måtte spise – ris, pasta, kartofler ect. gled ligesom i baggrunden og blev ligegyldigt. Jeg vænnede mig simpelthen af med, at det var en mulighed, for det var det jo alligevel ikke. Det lyder måske lidt frelst, men pludselig blev en pastasalat på en buffet ligegyldig for mig, for min krop havde vænnet sig til, at det skulle jeg alligevel ikke have. I stedet gled blikket lige hurtigt hen over bordet og jeg udså mig de lovlige ting. Der er nok alligevel noget om, at det tager omkring 1 måned for kroppen, at vænne sig til noget nyt.

Og hvordan skal det hele så fortsætte herfra? Tjaaaaaa……….nu står vores ferie i New York jo for døren og der kommer jeg ganske enkelt ikke til at følge principperne. I hvert fald ikke 100%, og så alligevel, for der er nok noget som simpelthen er blevet en indgroet vane. Desuden er der afgjort flere gode vaner, som vil blive taget op igen, når vi kommer hjem. Blandt andet er jeg vild med, at vi helt har droppet sukker og slik om aftenen – lysten har simpelthen ikke været der og det synes jeg er dejligt.

For at skabe lidt overblik, har jeg nedenfor listet de største fordele og ulemper op, som jeg hæftede mig ved i forbindelse med LCHF.

Fordele –

Det var meget lettere at omstille sig til LCHF end jeg havde troet. Det kræver lidt indkøb og planlægning i starten, hvis ikke man har en del af tingene derhjemmme, (det havde jeg så), men ellers er det ikke spor svært. Der skal hverken vejes, tælles eller måles og i realiteten er der kun 5 grundregler at huske på. Ingen sukker, ingen kartofler, ingen ris, ingen pasta og ingen gluten. Og når man trænger til ny inspiration til aftensmaden, så er der tonsvis af lækre LCHF opskrifter, tips og ideer på nettet.

Sukkertrangen er mindsket som aldrig nogensinde før. Jeg har ganske enkelt ikke lyst til noget som helst sødt, hverken i løbet af dagen eller om aftenen efter aftensmad. Det havde jeg godt nok ikke forestillet mig. Tværtimod havde jeg frygtet aftenerne, hvor trangen til lidt lækkert som sædvanligt ville komme snigende, men der blev jeg godt nok klogere. Hvilket i realiteten siger lidt om sukkers magt over kroppen. Mere vil have mere, men hvis ikke vi får sukker, vænner kroppen sig simpelthen af med trangen.

Min mave er flad som aldrig før. Det kan selvfølgelig skyldes væsketab/vægttab, men der er jo også dem der mener, at kroppen kan blive oppustet af for meget hvede og stivelse.

Og så må vi jo også hellere lige huske bonussen, i form af et vægttab på 4,5 kg. Absolut ikke noget jeg havde regnet med, idet jeg primært hoppede på principperne for at hjælpe/vejlede og støtte min mor, men hey….. jeg er da ikke typen der græder over tabte kilo 😉

Ulemper –

Ifølge LCHF skal man jo leve sukkerfrit og det er sgu lidt af en umulighed. Det kan faktisk ikke lade sig gøre at undgå tilsat sukker 100 % idet ALT tilsyneladende indeholder en smule sukker. Fx pålæg, fiskekonserves, kød og lign. Jeg gjorde det, at jeg tjekkede hvor langt nede på ingredienslisten sukkeret (eller andet navn for sukker) stod og så vurderede jeg, om jeg ville spise det eller ej. De gange jeg kunne få sukkerfri produkter, tog jeg dem, men nogle gange var jeg også nødt til at lade mig nøje. Det har dog tilsyneladende ikke haft noget af sige på vægten.

Det kan være rigtig svært at lave hurtig og sund mad på LCHF, hvis planlægningen glipper og man pludselig står og skal have mad her og nu. Vi fik take away en enkelt gang under forløbet og den bestod af lækker, grillet kylling med blandede salatgrønsager, feta og oliven, men ellers kan det være noget af en opgave at finde LCHF egnet take away, i hvert fald her i Vejle området. Ved ikke om det er nemmere andre steder. Ligeledes skal både morgenmad og frokost helst planlægges, for det er stort set umuligt at købe noget på farten andet end salat.

De fleste opdager overhovedet ikke, at man spiser efter nogle specielle principper eller forsøger at tabe et par kilo, netop fordi man spiser både smør, fløde og mayonnaise. Men hvis de på en eller anden måde får det opsnust, så skal man forberede sig på at forklare sig meget meget grundigt og folks generelle kommentar er “Ej, det tror jeg altså ikke på. Hvordan skulle det kunne lade sig gøre”? Og det kan godt tage rigtig lang tid at forklare dem, at man bare gerne vil have lov til at spise på sin egen måde og jo, en kogt kartoffel gør faktisk mere skade end en klat mayonnaise, lige i denne her sammenhæng!

Pin It on Pinterest

Share This