Print Friendly

Generation efter generation har stået med næserne trykket flade mod udstillingsvinduerne, for at se på juletræer, futtende tog eller nisser, der spiste risengrød. I dag er forventningerne dog noget større og der er snarere tale om deciderede events, når butikkerne og city foreningerne afslører årets juleudstillinger.

I takt med at stormagasinerne bredte sig i byerne, begyndte forretningernes udstillingsvinduer at tiltrække sig kundernes opmærksomhed. Vinduerne blev større og forretningerne lagde hele deres prestige i at udtænke de allerflotteste og mest avancerede juleinstallationer.

Juleudstillingerne blev et sådan tilløbsstykke, at det lokkede folk fra hele oplandet ind til de store byer, navnlig til hovedstaden, og sammen med årets Tivoli-tur var juleudstillingerne i København ofte årets højdepunkt for mange provinsfamilier.

 

 

I1932 fik Magasin den idé at ansætte en julemand, som gik rundt og delte ønskesedler ud til børnene og i løbet af 1950’erne kappedes de københavnske stormagasiner om at have de mest fantastiske og fantasifulde vinduesudstillinger, som børnene gerne stod i kø for at beundre.

I dag er juleudstillingerne noget mere omfattende og ikke mindst dyre. I forbindelse med julen 2002 opgjorde Magasin, at man i forretningerne havde pyntet med 20.000 glaskugler, 20.000 store snekrystaller, 25.000 hjerter, 30.000 prismer, 6 km rødt silkebånd, halvanden km. rødt stof og 600 juletræer.

Pin It on Pinterest

Share This