Print Friendly

Julemærket blev solgt for første gang i 1904 og siden er det blevet forhandlet fra midten af november til januar på alle danske postkontorer. Ideen til julemærket fik postmester Einar Holbøll, som midt i juletravlheden på postkontoret i 1903 kom til at tænke på, at hvis bare folk frivilligt betalte 2 øre ekstra for en forsendelse, så kunne de ekstra penge gå til jule-velgørenhed.

Året efter blev det første julemærke lanceret og solgt i 6 mill. eksemplarer, hvilket gav en indtægt på 73.950 kr. Det danske julemærke var i øvrigt det første julevelgørenhedsmærke i hele verden.

 

 

Pengene blev administreret af Julemærkekomiteen, hvilket de også gør den dag i dag, og de indsamlede beløb går til Julemærkehjemmene, hvor børn har mulighed for at bo i en periode og have det rart. I dag kender vi især julemærkehjemmene for den indsats de gør overfor overvægtige og mobbede børn.

Det er en fast tradition, at danskerne sætter julemærker på deres julekort og breve, udover den sædvanlige porto og flere kendte danskere har været med til at designe årets mærke – blandt andet Dronning Margrethe.

Pin It on Pinterest

Share This