Jane Faerber. Udgivet på Politikens Forlag, 2014.

Jane Faerber har gjort det igen – udgivet en ny LCHF vejlednings og kogebog. Og efter at have læst den igennem og savlet over de mange, lækre opskrifter må jeg indrømme, at det har hun gjort rigtig, rigtig godt.

Opfølgeren til den første bog, “Spis dig Mæt og Glad” er velskrevet og så er den i øvrigt spækket med skønne billeder af lækker mad. Jeg interesserer mig jo, qua min uddannelse som Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed, ret meget for bøger om forskellige livsstile og kostprincipper og udover de mundvandsfremkaldende billeder, indeholder bogen også en grundig indførelse i LCHF principperne – uden at det på noget tidspunkt bliver til løftede pegefingre og “det må du” kontra “det må du ikke”. Desuden lægges der denne gang lidt mere fokus på vægttabsfordelene i forbindelse med LCHF kost og der er således både et afsnit om “Striks LCHF” og kombinationen af LCHF og træning.

Jane Faerber har et naturligt og uhøjtideligt sprog og formår på den måde, at holde læseren fast også gennem de lidt mere teori-tunge kapitler om principperne bag LCHF og om hvorfor man kan tabe sig ved at spise mayonnaise, fløde, smør, ost og bacon i rigelige mængder. Desuden er det værd at bemærke, at Jane Faerber også har fokus på at kombinere LCHF principperne med nogle af de mest almindelige, danske kostråd. Nemlig “Spis minimum 3 gange om dagen, sigt efter at spise 400-600 gr. grønsager om dagen og drik 1,5 L vand om dagen. Hermed distancerer LCHF sig i væsentlig grad fra tidligere tiders fedt og protein kure, som fx Dr. Atkins diet, hvor grønsager på det nærmest var bandlyst.

Endelig indeholder opskrifterne i bogen primært dagligdags og velkendte ingredienser hvilket, efter min mening, er en stor fordel. Nogle husker måske, da Kernesund bølgen rullede over landet for omkring 5 år siden. Jeg har læst bøgerne, mest for interessens skyld og jeg må indrømme, at jeg gik lidt kold over alle de mere eller mindre underlige ingredienser, der skulle i nogle af opskrifterne. Jeg for min del står af, når jeg på det nærmeste skal tømme en helsekostbutik og bruge hele min opsparing for at bage et brød eller en kage.

Som kommende sundhedsprofessionel, kan jeg godt lide at følge med i, hvad der rører sig indenfor sundhedsverdenen og også indimellem prøve det på egen krop – man skal jo vide, hvad man har med at gøre 🙂 Jeg kørte derfor et lille projekt i sensommeren, hvor jeg gav mig selv den udfordring at leve efter LCHF principperne i en måned. Det gik jo som bekendt udover al forventning – det var meget lettere at følge livsstilen, end jeg havde forestillet mig og jeg endte faktisk med at overskride måneden, fordi det gik så nemt. Og havde jeg haft “Mæt og Slank med LCHF” med de mange lækre opskrifter, tips og tricks dengang, tror jeg faktisk, det var gået endnu lettere.

Hvis man allerede lever efter LCHF principperne, er bogen selvfølgelig noget nær et must have. Men andre, der ikke er hoppet med på vognen, kan sandelig også få glæde af bogen og blive inspireret af de mange lækre billeder. LCHF opskrifter er jo glimrende som inspiration til at få lidt flere grønsager, og lidt mindre pasta og hvidt brød, ind i hverdagen uanset hvilken livstil man følger.