“Den hemmelige kok – Sådan fusker madproducenterne med dine fødevarer”.

Mats-Eric Nilsson. Udgivet på Politikens Forlag, 2014.

Hvad indeholder de fødevarer, vi dagligt sætter til livs, egentlig? Det spørgsmål sætter redaktionschef og madjournalist ved Svenska Dagbladet, Mats-Eric Nilsson sig for at besvare, hvilket der er kommet denne bog ud af. I forordet beskriver han blandt andet, hvordan han ved et tilfælde fandt ud af, at den pistacieis han nød, sammen med sin familie på en strandtur, i virkeligheden var spækket med E-numre og spinat!!! Dette førte ham ud i en research, bagom produkternes varedeklarationer og til afsløringer af, hvad der i virkeligheden gemmer sig bag de mange E-numre og tilsætningsstoffer.

Og der er grund til at interessere sig en lille smule for, hvad der gemmer sig bag de mange numre – en gennemsnitlig forbruger i den industrialiserede verden, indtager nemlig hvert år mellem 6-7 kg tilsætningsstoffer.

Jeg vil komme med et uddrag af et af kapitlerne i bogen, der omhandler vanille – for vanille er ikke bare vanille. Heller ikke selvom der står vanille bagpå varedeklarationen…

Kun 2-3 % af den vanille der anvendes i hele verden, stammer fra den eksotiske orkidé, som har givet smagen dens navn. Resten af de i alt 12.000 tons kunstig vanille, der årligt produceres på verdensplan, stammer fra petrokemisk industri – hvilket på godt dansk betyder, den kemiske industri, der benytter fraktioner af råolie og naturgas som råstof ELLER fra råddent grantræ!!!
Vanillin, som forekommer naturligt i ægte vanille, kan udvindes af ligning, som fx findes i gran, hvilket forskerne opdagede i deres jagt på et billigere alternativ til den dyre vanille.
Det er altså ikke uden grund, at man kan risikere en let kvalme, hvis man indånder vanilleskyen omkring en overparfumeret dame, eller synes det lugter lidt muggent, hvis man stikker næsen ned i en pose fabriksfremstillede boller, hvori vanille fremgår af varedeklarationen. Det hele drejer sig om ren industri.

De to vanillin-varianter findes overalt og indgår i en lang række produkter, blandt andet billig vanilleis, småkager og lign. men hvordan kan det så være, at lovgivningen alligevel tillader, at fødevareindustrien mærker deres varer med ordet “vanille” på varedeklarationen? Svaret fra myndighederne lyder at “Der kan være noget om, at mærkningen for så vidt er vildledende, men at forbrugeren trods alt ikke kan regne med, at eksempelvis vanilleis i den billige prisklasse indeholder vanille”! Nå!!!! Hvad kan vi så regne med?
Og det er ikke kun den billige is, den er gal med – Carte d’Or gør et stort nummer ud af, at isen indeholder vanillestang eller naturligt ekstrakt af vanillestang fra Madagaskar. Men nærlæser man varedeklarationen, finder man også et “aromastof” og hvorfor skulle det være nødvendigt, hvis isen allerede indeholder ægte vanille?

Bogen indeholder blandt andet kapitler om dåsemad, astronautmad, den amerikanske madkultur og “vores sørgelige brød” men også et kapitel om, hvorvidt tilsætningsstoffer er farlige eller ej, samt en E-nummer guide til samtlige EU-godkendte tilsætningsstoffer. Endelig er der en indkøbsguide, hvor vi får forklaret, hvad de forskellige dagligvarer vi møder i et dansk supermarkedet indeholder, hvordan de er fremstillet og hvilke der er gode og dårlige.

Jeg ser ikke denne bog som et forsøg på, at få os alle sammen “tilbage til naturen”, hvor vi dyrker vores egne haver og maler mel af vores eget korn. Men jeg føler, at forfatteren med sin bog, har forsøgt at ruske lidt op i os forbrugere, der tilsyneladende efterhånden finder os i at spise hvad som helst og ikke stiller spørgsmål ved noget. Og ofte er det måske oven i købet lige så meget pga. uvidenhed for, hånden på hjertet, hvem kan huske de mere end 300 tilsætningsstoffer til fødevarer, som er tilladte i EU og hvad de eksakt står for?

Læs bogen hvis –

Du, ligesom jeg, går lidt op i mad og det du kommer i munden generelt. Eller bare trænger til et par timers alternativ underholdning. Og tro mig, det er virkelig underholdende at læse, hvordan fødevareindustrien snyder og bedrager og hvad vi forbrugere i virkeligheden får, men det er også skræmmende læsning og man skal være forberedt på, at der er madvarer, som man ALDRIG kommer til hverken at købe eller spise igen, efter at have læst denne bog.