Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Sommerferie 2014, Norditalien og Venedig part 2…

2 kommentarer
Rejser/ture

Efter en hel dags afslapning ved poolen, var vi lørdag morgen klar til lidt mere sightseeing, så efter morgenmaden satte vi os ind i vores lille bil og satte endnu engang kursen mod Venedig. Denne gang valgte vi at sejle fra Punta Sabbioni udenfor Lido de Jesolo – et anbefalelsesværdigt valg, eftersom vi alt i alt kom af med 28 € tur/retur for sejlturen over til Venedig/Markuspladsen for os begge to. Vi slap desuden med 6 € for 24 timers parkering, hvilket vi selvfølgelig ikke skulle bruge, men i betragtning af, at vi to dage forinden var flygtet fra en parkeringsplads, hvor det kostede 16 € for 3 timer, så var det særdeles rimeligt. Desuden sejlede den sidste færge tilbage fra Venedig kl. 00.30 om natten, så heller ikke der, var der noget at komme efter.

På vej ud til Punta Sabbioni kom vi forbi et kæmpe frugt og grøntmarked, hvor de blandt andet havde godt gang i salget af pyntegræskar. Jeg har simpelthen aldrig set mage til pyntegræskar og jeg tror personligt, at jeg ville få svært ved at få slænget et af de kæmpe, grønne græskar dekorativt ved hoveddøren – de var næsten 1 meter lange 🙂

Vi købte 2 fantastiske, stenovnsbagte pizzaslices og et par flasker vand og nød dem ombord på færgen – rygende varme og krydrede, så da vi lagde til ved Venedig, var vi mætte og klar til at udforske byen – denne gang lidt grundigere end ved vores sidste besøg. Til gengæld var solen så småt forsvundet bag grå skyer, men det gjorde absolut ikke varmen mindre. Faktisk var det temmelig trykkende og efter en times forløb og et par gevaldige tordenbrag brød regnvejret pludselig ud for fuld styrke. Vi søgte ly på en fortorvsrestaurant, hvor vi nød et glas kølig iste og derefter en kop varm kakao med flødeskum. 45 minutter senere var det hele overstået og koldt var det ikke just blevet, men til gengæld var luften blevet behagelig renset.

Overalt i Venedig sælges de traditionelle masker, som bæres ved det årlige karneval. Jeg synes, de er vildt flotte og kunne på en måde godt tænke mig at købe en, men det er nok også fordi, jeg er så fascineret af det smukke håndværk og de mange fine detaljer. Uanset hvor gerne, jeg ville eje sådan en maske, så er jeg dog godt klar over, at de bør blive i Venedig, hvor de hører til. Jeg kan ikke rigtigt forestille mig, at magien ville hænge ved, hvis jeg købte en maske og hængte den op herhjemme i stuen 🙂

Markuskirken, som ligger på Markuspladsen, kom vi selvfølgelig også forbi. Vi kom faktisk aldrig ind at se den, for jeg havde glemt at få en trøje med og man kommer ikke ind i de katolske kirker i Italien med bare arme. Jeg ved nu ikke, om vi var gået ind i kirken, hvis vi havde haft en trøje, for dels var køen lang og så skulle man stå lige i eftermiddagssolen og vente. Desuden har jeg været i Markuskirken for mange år siden og det kan godt være, jeg tager fejl, men jeg mindes den som en lille smule slidt. Altså med nedslidte gulve og duer der fløj rundt under luftet. Det kan selvfølgelig være, at den er blevet istandsat siden, for jeg synes, jeg har set utallige billeder, hvor den har været pakket ind i stilladser, hvilket den også var nu, men jeg husker at jeg var en smule skuffet. Katolske kirker plejer jo ellers at være meget smukke og en af de smukkeste kirker jeg nogensinde har været inde i må uden tvivl være Peterskirken i Rom.

Vi slentrede lidt rundt på Markuspladsen, nød stemningen og beundrede det smukke, lyserøde Dogepalads, men vi var også ved at være trætte i fødderne, efter de mange timers slentren rundt i smalle gyder og over små buede broer. Det var dog stadig lidt for tidligt at spise aftensmad, så derfor besluttede vi os for at sejle tilbage til Punta Sabbioni og derefter køre mod Lido de Jesolo og finde en hyggeligt restaurant.

Vi landede i Lido ved 20-tiden og efter en kort gåtur rundt blandt de mange restauranter, valgte vi denne og tog plads under de hvide baldakiner. Endnu engang bestilte jeg en pizza – ja, dem blev jeg ved med at få lyst til 🙂 Denne gang var det med lufttørret, italiensk skinke, frisk mozzarella og svampe. Helt fantastisk og hvor ville jeg ønske, man kunne få helt rigtige, italienske pizzaer herhjemme. Det er nok desværre umuligt for ét er stenovnen og ingredienserne – de kan jo nok skaffes  – noget andet er stemningen og Italien 🙂

Efter maden slentrede vi som sædvanligt lidt rundt, inden vi købte dagens obligatoriske kugle is. Denne aften blev det en kugle grøn æble is – det er lige før, det er en af de bedste is, jeg nogensinde har smagt og et par dage efter, var jeg nødt til at prøve den igen. Mens vi spiste isen, kom vi forbi en stor plads, som var fyldt med røg.

Det viste sig nu bare at være vanddamp, der kom op af nogle dyser i jorden og så kunne folk gå ind i dampen og blive kølet af i den lune aften. Nogle gik bare igennem og andre blev stående lidt og nød det. Jeg havde egentlig fået Morten til at stille op til et billede midt i dampen, men han begyndte at pive over, at han blev våd, da jeg var lidt for længe om at indstille kameraet og tage billedet, så han måtte ud igen 😉

Vel hjemme på vores hotel var der rigtigt gang i den. Hotellet er et yndet sted for de lokale at holde fester – så lukkes poolområdet af og hele den ene væg i restauranten åbnes op ud mod poolen, hvor der også stilles borde og stole op. Ifølge reklamerne, var et af hotellets specialer bryllupper og det må da også være helt fantastisk at fejre bryllup, eller i det hele taget bare en hvilken som helst fest, på den måde. Den lune aften, levende lys, levende musik, masser af god, italiensk mad og vin og ungerne der kan lege i poolen. Vi nøjedes nu med at knipse et par billeder i smug og satte os derefter ud på vores egen balkon og nød den lune aften.