Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Påskeferie Amsterdam 2015, part 2…

2 kommentarer
Rejser/ture

Selvom del 2 har ladet vente lidt på sig, så skal I selvfølgelig ikke snydes for det sidste indlæg om vores hyggelige påskeferie i Amsterdam. Del 1 ligger her.

Lørdag morgen mødtes vi til sædvanlig tid og spiste morgenmad, hvorefter vi kørte lidt udenfor Amsterdam til den lille by Haarlem, som virkelig er et besøg værd. En lille smuk og charmerende perle af en by, hvor der oven i købet var et stort marked. Markeder der i dén grad bugner af madvarer, er desværre efterhånden et sjældent syn herhjemme, så vi nød det og lod os også friste i et par af boderne – blandt andet solgte de oste i massevis og lune, hollandske vafler med karamel. Jeg fik desuden købt en masse grønne rosiner og tørret mango i en vogn, som havde et kæmpe udvalg af tørret frugt og nødder. Den slags er ret svært at finde uden sukker herhjemme og slet ikke så billigt eller med så bredt et udvalg.

Efter at have været rundt på torvet og kigget på butikker i den lille hyggelige gågade, blev vi enige om at få lidt at drikke og fandt derfor en lille café med udendørsservering, varmelamper, tæpper og sol. Her blev vi faktisk hængende en god del af eftermiddagen, for der var masser at kigge på og snakken gik lystigt. Ved frokosttid delte vi et par tallerkner med snacks – denne gang en tallerken med bitterballen og en tallerken med blandede snacks.

Sidst på eftermiddagen blev vi enige om at få foretaget de sidste indkøb, inden butikkerne lukkede, blandt andet fik min lillebror og hans kæreste købt et par flotte lamper med hjem og efter at have gået lidt rundt i de små gader, fandt vi et værtshus, hvor vi fik en lille pre-dinner drink og lidt chips og nødder, inden vi gik ned til den restaurant, hvor vi havde aftalt, at vi skulle spiseaftensmad. Meget passende var restauranten placeret meget tæt på den parkeringsplads, hvor vi havde sat bilen, for det skulle vise sig, at vi dårligt var i stand til at gå, da vi forlod restauranten.

Restauranten, som hedder Shabu Shabu, er en del af en kæde og selvom vi spiste på den i Haarlem, så så vi den også i Amsterdam, så der er altså mulighed for at besøge restauranten, selvom man ikke kommer til Haarlem. Restauranten serverer massevis af små, japanske retter og konceptet er virkelig helt specielt – helt ulig noget jeg tidligere har prøvet og virkelig værd at opleve. Desuden er det virkelig billigt – det koster 27,50 € for voksne og 12,50 € for børn op til 10 år (børn fra 0-3 år spiser gratis) og så er det ellers “all you can eat”.

Vi blev placeret ved et bord og fik derefter udleveret vores menukort og en iPad. Derefter foregik bestillingen således, at vi tastede numrene, på de retter vi gerne ville have ind på iPaden og sendte ordren til køkkenet, hvorefter tjeneren kom med vores bestillinger. Der var virkelig mange retter at vælge imellem, så det var bare med at afprøve så meget som muligt på det enorme menukort.

Vi fik blandet andet steak af okse…

Og andebryst…

Alle mulige slags sushi. Når man bestilte sushi var stykkerne typisk anrettet, så man fik 3 små eller 2 større stykker af en variant, men vi bestilte en del forskellige slags – derfor blev de anrettet samlet, hver gang tjeneren kom med en ny portion…

Frisklavede blæksprutteringe…

Teriyakymarineret oksekød på spid…

Sprødstegt svinekød…

Frisklavede og superlækre forårsruller…

Store, lækre chilirejer…

Edamamebønner…

Tempuragrøntsager og meget meget mere – hold nu op, hvor har jeg taget mange billeder af vores mad fra den aften, men det ville jo fylde alt for meget, hvis jeg skulle lægge dem alle her på bloggen…..

Vi sad meget længe over maden – nippede og hyggede os. Hvis vi undervejs skulle have ryddet tallerkener af bordet, ville bestille flere drikkevarer eller lignende, behøvede vi også bare trykke på iPaden, hvorefter der straks stod en tjener ved vores bord. Dette fandt vi faktisk ud af, fordi der pludselig stod en tjener ved bordet med vores regning, efter at vi tilsyneladende havde ramt en forkert knap på iPaden.
Efterfølgende blev vi dog lidt mere øvede og fandt både knappen til at bestille kaffe og få bragt mere vand. Da vi virkelig ikke kunne spise mere, var det tid til at gå over til desserterne, som vi selv skulle hente ved den store dessertbuffet. Her blev vi blandt andet præsenteret for et bredt udvalg af is, både mango, jordbær, citron og lignende, men også lidt mere specielle varianter med grøn te og tang.

Det var for øvrigt en dessertbuffet, som jeg ikke tidligere har set mage til, for udover kager, is, mousse og andre klassiske desserter var der også et udvalg af slik, fx skumfiduser, fransk nougat og små flødeboller. Der var vitterlig noget for enhver smag og jeg tror egentlig ikke, at min lillebror fik specielt meget andet at spise, for han var i hvert fald i desserterne 4-5 gange. Jeg må indrømme, at da vi forlod restauranten ved 23-tiden, kørte vi direkte tilbage til Amsterdam og sagde godnat – ingen af os var i stand til at klemme så meget som en bid eller en drink mere ned den aften.

Søndag morgen oprandt med masser af solskin og efter morgenmaden havde vi aftalt, at vi skulle på kanalrundfart. Vi havde faktisk købt billetter så vi kunne hoppe af og på de forskellige kanalbåde, når vi havde lyst, men vi endte med kun at få det brugt i en god times tid. Anyway, vi nød solen i den åbne båd og hyggede med at sejle rundt på de mange, mange kanaler som er kendetegnende for Amsterdam og opleve byen fra en lidt anden vinkel.

Ved frokosttid hoppede vi af båden og fandt en lille café i nærheden af hovedbanegården med udendørs servering. Vi bestilte cafe latte, øl og ristede sandwich med skinke og ost og da det viste sig, at der lå en pommes frites bod lige i nærheden som, efter eget udsagn, var blevet kåret til at lave Hollands bedste pommes frites, hentede vi også et enormt kræmmerhus af dem, som vi delte. De var virkelig også gode – kæmpe store og lækre og sprøde udenpå og møre indeni. Lige som en pommes frite skal være efter min mening.

Efter maden ville vi egentlig være hoppet tilbage på en båd og sejlet på tværs af byen for også at opleve den, men af en eller anden grund sejlede båden på “vores” rute lige pludselig ikke. Der stod masser af mennesker og ventede ved stoppestedet og der kom mange andre både fordi, også fra samme selskab som den båd vi ventede på, men ingen af dem var rigtige.
Der sad en dame i et lille billethus lige ved stoppestedet og hun forstod det heller ikke. Hun ringede rundt og forsøgte at hjælpe de spørgende passagerer så godt hun kunne, men efter 45 minutters ventetid havde vi fået nok og gik i stedet over til hovedbanegården og fandt en sporvogn, som vi kørte med. Og det er forklaringen på, at vi kun fik en god times tid ud af vores billetter, for de indstillede sejladsen ved 19-tiden og hvis man køber en dagsbillet til bådene i den tro, at man kan få byens lys at se fra vandsiden om aftenen, så må man tro om igen.

Vi stod af sporvognen ved et kunstnermarked på et stort torv og efter at have kigget lidt, satte vi os på en café og nød solen. Det var faktisk vældig hyggeligt at sidde der og kigge på boder og mennesker, så da solen havde flyttet sig, efter et par timer, slentrede vi over torvet og satte os på en ny café med udendørsservering.

Vi aftensmadstid slentrede vi tilbage mod Red Light, for vi havde planer om at spise en original, hollandsk ristaffel, eller rijsttafel, som de kalder det, i en lille restaurant, der ligger lige midt i Red Light. Jeg husker desværre ikke navnet på restauranten, men jeg har gemt spisekortet, netop fordi jeg vidste, det ville være en god idé at huske navnet til bloggen, så når jeg finder menuen frem, skal jeg nok opdatere herinde.

Vi bestilte en stor og en lidt mindre omgang ristaffel. Man skal for resten være minimum 2 personer, hvis der bestilles ristaffel, men vi var jo 4, så vi besluttede bare at dele det hele og der var virkelig mere end rigeligt. Vi kunne sagtens have nøjedes med 2 mindre omgange, for der var meget mad, også da vi var færdige med at spise, men i den store portion ristaffel var der nogle retter, som vi gerne ville smage og som ikke var inkluderet i den mindre, så vi tog det hele med.

Vi lagde ud med lune rejechips og en peanutsauce.

Derefter kom maden og der var virkelig så meget, at det næsten ikke kunne være på bordet. Vi fik forklaret, hvad der var i de forskellige små skåle og så gik vi ellers i gang. Modsat den ristaffel, som de fleste af os laver herhjemme og som består af 1-2 slags sauce med kød eller fisk, kogte ris og små skåle med “topping”, så gælder det her om at spise sig mæt i de mange forskellige små, krydrede retter. Maden i de små skåle fungerer altså som andet og mere end drys og pynt.

Efter maden gik vi en sidste gang ud i Amsterdams gader og nød de mange smukke lys, et par øl og drinks og en masse snak og hygge.

Den sidste dag stod vi op og fik pakket sammen, inden vi mødtes til morgenmad og fik sagt farvel til min lillebror og hans kæreste. De skulle først flyve et par timer senere, men Morten og mig havde jo en køretur på godt 700 km foran os, så vi kørte ved 11-tiden. Det første stop gjorde vi på en rasteplads i Tyskland, hvor vi lige fik kørt et par menuer ind til frokost.

Og det sidste stop gjorde vi ved grænsen, hvor der var plads til en lille snack – dansk koncept og tysk pølse der rent faktisk indeholder kød – det fungerer altså bare.

Ved spisetid var vi vel hjemme og kunne nyde, at mine forældre, som også havde passet Villy, havde inviteret os på aftensmad. Og dermed er endnu en dejlig ferie slut, men det varer jo ikke længe, før vi tager hul på et nyt rejseeventyr, når vi skal til New Orleans på sommerferie.