“Det gode liv”. Kristina Guldahl Dupont & Lonni Stoltenborg. Udgivet på Mellemgaard, 2017.

For et års tid siden blev jeg, igennem bloggen, kontaktet af Lonni Stoltenborg. Hun var, sammen med Kristina Guldahl Dupont i gang med et skrive en bog om “det gode liv” og ville i den forbindelse høre, om de kunne få lov til at bruge en af mine opskrifter i bogen? Jeg gav lov og blev desuden, på fornemste vis, løbende holdt opdateret med, hvor langt projektet var og nu er bogen “Det gode liv” så en realitet. Den fineste bog fyldt med tips, ideer og opskrifter til hverdagen – som de to forfattere begge er vilde med – og hvad deraf følger af familieliv, madlavning, kreativitet, indretning, haveliv og meget mere.

Bogen er en billedtung sag med massevis af fine stemnings-, indretnings- og madbilleder. De mange billeder, som primært er taget af forfatterne selv, er måske især sjove for mig, fordi jeg bor i nærheden og derfor kan nikke genkendende til en del af motiverne, ikke mindst dem som stammer fra Vejle, men der er sandelig også inspiration at hente for andre. Går man op i indretning og haver er der billeder fra en lang række boliger og her spændes bredt over alt fra “Østen møder Grækenland” og “Japan” til “Et dansk boheme-hjem” og “Landbo-stil”. Derudover indeholder bogen massevis af små tekstbokse med kommentarer, hyggelige anekdoter og meget nemme opskrifter.

Bogen er inddelt i de 4 årstider og opsætningsmæssigt minder den langt hen ad vejen om et månedsmagasin omhandlende mad og boligindretning. Der er dog den forskel, at bogen – sammenlignet med de strømlinede og glittede magasiner – er helt nede på jorden, uhøjtidelig og egentlig ret hyggelig. Dette skyldes måske først og fremmest de 2 forfattere, som med egne ord er helt nye og uden erfaring indenfor forfatterbranchen. Til gengæld havde de begge en stor drøm om at skrive en bog og den har båret dem hele vejen. Da først drømmen var søsat, faldt det helt naturligt at skrive om ting fra hverdagen, altså gode opskrifter, gør-det-selv projekter, indretning og havedrømme – alt sammen i håbet om at være med til at inspirere andre til at sætte pris på og leve det gode liv og det, synes jeg, bestemt er lykkedes.

“Det gode liv” er måske ikke en bog, som man kan bruge timer på at bladre/læse i. Til gengæld er det en bog, som man kan sætte i reolen og blive ved med at finde frem og søge inspiration i igen og igen – præcis ligesom lignende bøger indenfor denne genre. Jeg kunne i hvert fald godt finde på at hive bogen frem fra reolen igen, når vi om nogle måneder skal til at tænke på Halloween og hygge til efterårsferien og derefter når vi nærmer os julen – eller måske når jeg bare trænger til lidt inspiration i hverdagen.