Indlægget er udarbejdet i samarbejde med Mofibo.

“Amazonernes ring” af Anne Fortier. Udgivet af Gyldendal, 2013.

Diana Morgan er ansat som forsker ved Oxford University og ekspert i amazonerne, som hun har været fascineret af helt tilbage fra barndommen, hvor hendes farmor i en periode boede hos Diana og hendes forældre og lærte hende alt om de mytologiske, kvindelige krigere. Hun indvilliger derfor straks, da hun inviteres til at deltage i en arkæologisk udgravning i Saharas ørken. Her møder hun blandt andet den utiltalende og snuskede udgravningsleder Nick, der til Dianas store forargelse, er tilknyttet et firma, som driver lyssky forretninger med kunstgenstande og sælger arkæologiske fund til højestbydende.

Bevæbnet med sin farmors dagbog, som indeholder alt hvad der er værd at vide om amazonerne, heriblandt koden til et hemmeligt skriftsprog, kaster Diana sig over udgravningerne, men da hun efterhånden føler, at hun er blevet lokket til Sahara under falske forudsætninger, planlægger hun snarest muligt at vende tilbage til Oxford – især efter at en række eksplosioner begraver udgravningerne.

Desværre for Diana skal det vise sig en smule mere vanskeligt at komme tilbage til England end først antaget, ikke mindst fordi hendes taske og pas bliver stjålet af en kvindelig motorcyklist. Og i takt med at begivenhederne udvikler sig, bliver Diana mere og mere sikker på, at amazonerne stadig eksisterer den dag i dag. En påstand som hun nu vil have bevis for, og som først fører hende (og Nick) til Kreta og ruinerne ved Knossos, hvor hendes barndomsveninde arbejder som arkæolog og derfra videre mod Troja, inden jagten fortsætter op igennem Europa.

“Amazonernes ring” er bygget op på præcis samme måde som Anne Fortiers anden bog “Julie”, hvor vi dels befinder os i Sienna på Romeo og Julies tid, i hovedpersonens barndom og i nutiden. Vi følger således Diana i nutiden på hendes rejse fra Oxford over Sahara til Grækenland, det gamle Troja og videre, men får også fortalt historien om antikkens amazoner, slaget om Troja og kongerne i Knossos paladset på Kreta, indtil de 2 historier til sidst på fornemste vis mødes og flettes ind i hinanden. Desuden bindes bindes historien sammen af tilbageblik til Dianas barndom og hendes farmors fortællinger.

“Amazonernes ring” er et moderne eventyr, hvor historiske facts, kombineret med forfatterens egen fantasi, giver læseren indtryk af en sandfærdig historie. Og fortællingerne fra timerne i Oldtidskundskab i gymnasiet og Homers Illiaden står pludselig klart i erindringen, i hvert fald hos mig. At Anne Fortier så derudover har tilsat mørke gravkamre og sarkofager, sammenstyrtede udgravninger og skumle labyrinter til handlingen gør bare det hele endnu mere spændende og alt i alt var jeg virkelig godt underholdt.

Der er tale om en ret tyk bog og jeg valgte derfor både at downloade den som lydbog og som e-bog på Mofibo. På den måde kunne jeg læse et par kapitler, når jeg havde lyst, og derudover nyde et kapitel eller to som lydbog inden sengetid. Rent bortset fra, at jeg engang imellem var nødt til at stoppe lydbogen, når det blev lidt for spændende og jeg lå der i sengen med lyset slukket 🙂

Hvis man, som jeg, er vild med Anne Fortiers “Julie”, så kan jeg kun anbefale, at man også læser “Amazonernes ring”. Omend jeg stadig synes, at “Julie” er bedst, så er det bestemt en bog, som jeg kun kan anbefale. Og hvis man hverken kender “Julie” eller “Amazonernes ring”, så kan jeg kun opfordre til, at man skriver begge bøger på læselisten – der er virkelig noget at glæde sig til.