Print Friendly, PDF & Email

Hver uge laver jeg “ugens madplan” og skal bestemt ikke klage over det beløb, som jeg har til rådighed, men jeg har også været på SU engang og haft knap så mange penge til rådighed og jeg ved, at der er nogen, for hvem det kan være svært at få enderne til at mødes hver måned. For ca 2 måneder siden, lavede jeg denne her madplan på budget som indeholder 31 x aftensmad for 2 pers. for 900 kr og måneden efter denne her med 30 x aftensmad for 925 kr. De første budgetmadplaner har været en kæmpe succes og jeg har modtaget rigtig mange søde hilsner og positive tilbagemeldinger fra Jer derude, så nu har jeg lavet endnu en budgetmadplan. Denne gang er det blevet til 30 x aftensmad for 2 personer for 930 kr og dermed skulle der gerne være endnu flere opskrifter at vælge imellem.

Også denne gang er jeg gået efter en madplan, som ikke tager udgangspunkt i et bestemt supermarked eller bestemte varer, som er på tilbud i en tidsbegrænset periode. Det er altså en all round plan, som kan tages i brug i en måned (eller længere tid), hvis der på et tidspunkt er lavvande i kassen og behov for at spare nogle penge.

Skal det være discount, så kan jeg personligt godt lide at handle i Rema og Lidl og for at denne her madplan på budget kan overholdes sådan nogenlunde, så kræver det, at man handler i et discount supermarked. Dog er jeg gået efter normalpriser og ikke tilbudspriser på discountvarerne og har tjekket med et online supermarked, når jeg var i tvivl. Det er derfor meget muligt, at man kan gøre det endnu billigere, hvis man går målrettet efter varer på tilbud. Nederst har jeg tilføjet en indkøbsliste og så kan man jo sammenligne sine egne priser med mine. Jeg har desuden lavet en liste med basisvarer, som er ting, de fleste af os har stående i køkkenet i forvejen og disse indgår ikke i regnskabet. Der er en del krydderier og det kan selvfølgelig koste lidt penge, hvis de først skal købes ind, men til gengæld holder de længe, når først man har dem. Da nogle af varerne på indkøbssedlen ikke kan holde sig i en hel måned, kan det være nødvendigt at handle 2-4 gange, medmindre man har god køle- og frysekapacitet.

Det har været vigtigt for mig, at lave madplanen så realistisk som muligt, og jeg har derfor taget udgangspunkt i mig selv og mad som jeg selv ville spise – man skal dog være opmærksom på, at madplanen blot er vejledende, for vi er alle forskellige og har forskellige behov og præferencer. Jeg har tænkt en del grønsager ind i planen og har i det hele taget prioriteret “ordentlig” mad og rigelige mængder, for hvad hjælper det at spare penge på aftensmaden, hvis man efterfølgende falder i pizzafælden, fordi man er sulten? Jeg er ligeledes gået ud fra priser på de varer, som jeg selv køber og dvs. økologisk mælk, økologiske æg (eller som minimum æg fra fritgående høns), økologisk frugt og grønt, når prisen er nogenlunde den samme som den konventionelle og kød hvor fedtprocenten ikke er den allerhøjeste. Går man ikke op i den slags, så vil der være yderligere penge at spare.

Madplanen gælder for 2 voksne – den er jo lavet med udgangspunkt i de opskrifter og retter, som jeg laver til Morten og mig herhjemme, men der plejer at være rigeligt og også ofte rester, så måske kan planen også bruges til en familie på 2 voksne og 1 lille barn. Det er jo forskelligt, hvor meget hver enkelt spiser, men som udgangspunkt vil jeg mene, at der er rigeligt mad og også rester til madpakker eller til 1 ugentlig restedag. Dette har jeg dog ikke taget som en selvfølgelig og jeg har derfor beregnet 30 x aftensmad – altså mad til en måned. Er man en familien på 2 voksne og 2 børn, ville jeg dog nok beregne lidt større portioner, hvis det var mig.

Det samlede budget lyder denne gang på 930 kr. Jeg foreslår som sædvanligt, at man runder op til 1000 kr eller måske lidt mere og bruger de restende penge på ekstra grønt, salat, tomater, agurk, peberfrugt mm. og laver salater som supplement til maden.

Madplan på budget 2 – 30 x aftensmad til 2 voksne for 930 kr. 

Jeg foreslår, at man gennemlæser ovenstående, inden man kaster sig ud i madplanen.

Dag 1. Kartoffelsuppe med bacontern. En forrygende nem og lækker suppe, som altid er et hit på vores middagsbord. Da vi nu går mod efterårstide, er der i alt 4 x suppe på madplanen. Der er gær i madplanen til både hjemmebagt pizza og hjemmebagte koldhævede flutes til supperne – brug ½ pk gær til pizzaerne og ½ pk gær til en dobbelt portion flutes = 4 stk. Spis det ene til suppen og gem de andre 3 i fryseren til de næste gange der er suppe på menuen.

Dag 2. Stuvet spidskål med frikadeller og kartofler. Kan der ikke skaffes spidskål, kan man i stedet bruge hvidkål. Brug halvdelen af spidskålen (eller hvidkål) i dag og gem den anden halvdel i køleskabet. Spis ligeledes halvdelen af frikadellerne i dag og gem resten til frikadelleburgere.

Dag 3. Tærte med tun, forårsløg og chili. Det er lækkert med en blandet salat til tærten og da jeg foreslår, at man runder de 930 kr i månedens madbudget op til 1000 kr og køber ind til ekstra salat vil det være helt fint at servere salat til tærten.

Dag 4. Frikadelleburgere med fyld af de sidste frikadeller, rødkål, syltede agurker, remoulade eller mayonnaise. Lav evt. hjemmelavet aioli ved at knuse et fed hvidløg i ca 1 dl mayonnaise. Man kan også lave chili mayo ved at røre en smule chilipulver i mayonnaisen. Skær ca 300 gr kartofler i både, vend dem i lidt olie og bag dem gyldne i ovnen ved 200 grader. Drys med salt og server til burgerne. I indkøbslisten er der beregnet et par gulerødder og 1 hel agurk, som kan skæres i stave og serveres til burgerne.

Dag 5. Gratineret tortellini i tomatsauce. Tortellinier ligger typisk ved siden af den friske pasta i supermarkedets køledisk og man bestemmer jo selv, om det skal være med kødfyld eller vegetartortellinier.

Dag 6. Spicy oksekød med spidskål og karry. Brug 300 gr af det hakkede oksekød og den sidste halvdel af spidskålen/hvidkålen fra dag 2.

Dag 7. Dhal med kartofler, linser og blomkål. Der skal kun bruges 150 gr blomkål til en portion dhal, så resten af blomkålen laves til suppe senere på ugen. Server dhal med en klat kølig creme fraiche på toppen. Man kan evt. købe eller bage en portion naanbrød og servere ved siden af – dette er der dog ikke taget højde for i indkøbssedlen.

Dag 8+9. Kylling i kary-mango sauce med kogte ris. Det er en stor portion, så der er til 2 dage, men vil man ikke spise det samme 2 dage i træk, så kan kyllingen sagtens gemmes på køl eller kommes i fryseren. Der er beregnet en pose ærter som tilbehør – ½ ps. pr dag.

Dag 10. Blomkålssuppe på resterne af blomkålen fra forleden dag. Steg en pakke bacon i tern og server dem til suppen – evt. sammen med et koldhævet flutes fra fryseren. Man kan selvfølgelig også bare købe et flute eller ciabattabrød.

Dag 11. Sprøde tun- og torskerognsfrikadeller. Tilbehøret bliver kogte kartofler, persillesauce og gulerodsråkost lavet af 2-3 groftrevne gulerødder med marinade af lidt citronsaft og sukker. Honning kan også bruges.

Dag 12. Spaghetti bolognaise – brug 350 gr hakket oksekød og så anbefaler jeg denne her kødsauce, fordi den er med lidt ekstra grønt. Det er en stor portion, så der skulle gerne være til 2 dage.

Dag 13. Indbagte pizzaer med fyld af det sidste spaghetti bolognaise fra i går. Der er beregnet et par gulerødder og 1 agurk, som kan skæres i stave og serveres til pizzaerne.

Dag 14. Porretærte med bacon og tomat. Der er ikke beregnet salat til tærten, men det er bestemt en god ide, hvis man alligevel runder budgettet op og køber ekstra grønt.

Dag 15. Kogt hamburgerryg og flødekartofler med squash. Resterne af hamburgeryggen gemmes og skæres i fine tern. Jeg foreslår salat ved siden af – dette er dog ikke beregnet i indkøbslisten.

Dag 16. Lækker og cremet porresuppe med flødeost. Brug de sidste af de porrer, som blev indkøbt til porretærten. Server et flute fra fryseren til suppen.

Dag 17. Bagte kartofler med salat (salat i strimler, tomat og ½ ps frosne ærter) og skinkefyld med det sidste af hamburgerryggen fra forleden dag.

Dag 18+19. Paprikagryde med kylling og bacon. Det er en stor portion, så der skulle meget gerne være til 2 dage. Server med en pose blandet grønt, bønner, ærter eller lignende og kogte ris. Man kan selvfølgelig også servere kartoffelmos til paprikagryden – dette er dog ikke beregnet i indkøbslisten.

Dag 20. Rodfrugtpizza af af pastinakker/persillerødder og gulerødder med rucola på toppen. Bryder man sig ikke om rucola, kan den udskiftes med lignende salatgrønt. Resten af rodfrugterne gemmes til i morgen.

Dag 21. Ovnbagt laks med sennep og honning. De sidste rodfrugter skæres i grove tern sammen med et par kartofler og vendes med lidt olie, salt og peber og bages møre i ovnen. Server med en krydderurtedressing lavet på creme fraiche rørt op med friskhakket dild, salt, peber og evt. et nip sukker.

Dag 22+23. Pasta i flødesauce med bacon og ærter. Brug ½ ps ærter til denne ret. Det er en stor portion, så der skulle gerne være til 2 dage. Det er lækkert at servere et hvidløgsflute ved siden af – dette er dog ikke medregnet i indkøbslisten.

Dag 24. Gulerodssuppe med chili og appelsin. Der er linser i suppen, som både bidrager med mæthed og en god konsistens og samtidig bliver der brugt lidt flere linser fra den pose, som blev indkøbt til dhal med kartofler og blomkål først på måneden. Server et flute fra fryseren til suppen.

Dag 25. Fiskefileter med kartofler og persillesauce. De friske fileter vendes i lidt mel, salt og peber og steges derefter gyldne på en pande i en blanding af smør og olie. Server med en råkostsalat af 2-3 revne gulerødder og marinade af citronsaft og sukker eller honning.

Dag 26+27. Boller i karry med løse ris og dampede grønne ærter. Det er en stor portion, så der er til 2 dage. Der er beregnet ½ ps grønne ærter pr. dag.

Dag 28. Hjemmelavet tomatsuppe og det sidste flute fra fryseren. Har man alligevel en håndfuld pastaskruer liggende, så kog dem og server dem til suppen – dette er dog ikke beregnet i indkøbssedlen.

Dag 29+30. Brug de sidste 350 gr hakket oksekød og lav chili con carne med løse ris og en klat kølig creme fraiche på toppen. Køb evt. en pose saltede tortillachips og server dem ved siden af chilien. Det er en stor portion, så der skulle gerne være til månedens 2 sidste dage.

Indkøbsseddel.

Ferske fiskefilet’er, 1 pk á 4-5 stk – 25 kr
Lakefilet’er, 1 pk á 2 stk – 35 kr
Hamburgerryg, 1 helt stykke – 55 kr
Hakket svinekød, 2 x 500 gr – 48 kr
Hakket oksekød, 1 kg – 50 kr (pakkes i 3 portioner á 300 gr – 350 gr – 350 gr og fryses)
Kyllingebryst, 2 x 450 gr – 56 kr
Bacon i tern, 2 x 2 pk – 30 kr
Lufttørret skinke, 1 pk – 10 kr

I alt – 309 kr

Mælk, 2 liter – 15 kr
Creme fraiche, 1 x ½ L + 1 x 1/4 L – 17 kr
Madlavningsfløde, 3 x 1/4 L – 21 kr
Piskefløde, 1/4 L – 15 kr
Revet mozzarella 16-17 %, ca 400 gr – 24 kr
Flødeost naturel, 1 pk – 10 kr
Æg, 10 stk – 20 kr
Gær, 1 pk – 1 kr
Friske tortellini med kød eller vegetarfyld, 1 pk – 12 kr
Færdiglavet tærtedej i rulle, 2 stk – 28 kr

I alt – 163 kr

Gulerødder, 2 kg – 15 kr
Løg, 2 kg – 14 kr
Kartofler, 3 kg – 20 kr
Bagekartofler, 4 stk – 15 kr
Pastinak/persillerødder, 1 ps – 12 kr
Porrer, 1 bundt – 12 kr
Rød peber, 3 stk – 15 kr
Squash, 1 stk – 5 kr
Forårsløg, 2 bundter – 14 kr
Blomkål, 1 stk – 12 kr
Spidskål, 1 stk – 10 kr
Røde chilier, 3 stk – 10 kr
Hvidløg, 2 stk – 8 kr
Rucola, 1 bk – 10 kr
Salathoved, 1 stk – 10 kr
Agurk, 2 stk – 14 kr
Tomater, 4 stk – 9 kr
Persille, 2 potter – 14 kr
Dild, 1 potte – 7 kr
Purløg, 1 potte, 7 kr
Appelsin, 1 stk – 3 kr
Frosne ærter, 3 ps – 30 kr
Blandet grønt fra frost, 1 ps – 10 kr

I alt – 276 kr

Tun i vand eller olie, 3 dåser – 30 kr
Torskerogn, 1 ds – 10 kr
Hakkede tomater på dåse, 8 stk – 32 kr
Tomatpure, 1 lille dåse – 2 kr
Kidneybønner, 1 dåse – 10 kr
Majs, 1 dåse – 6 kr
Agurkesalat, 1 glas – 8 kr
Rødkål, 1 glas – 8 kr
Mango chutney, 1 glas 15 kr
Tomatpesto, 1 glas 15 kr
Spaghetti, 2 x 500 gr – 12 kr
Ris, 1 ps – 10 kr
Røde linser, 1 ps – 10 kr
Burgerboller, 1 pk – 10 kr

I alt – 182 kr.

Basislager.

Smør
Olie
Hvedemel
Durumhvedemel
Sukker
Rasp
Bouillonterninger
Citronsaft
Ketchup
Sennep
Mayonnaise
Remoulade
Soya
Salt og peber
Stødt muskat
Tørret basilikum
Stødt spidskommen
Tørret timian
Chilipulver
Paprika
Karry

Pin It on Pinterest

Share This